documental
cursos monogràfics
“El documental és un tractament creatiu de la realitat.” (John Grierson, documentalista escossés)
De la mateixa manera que les pel·lícules de ficció són el mirall de la nostra imaginació, els documentals ho són de la realitat que ens envolta. Però fer un documental, a més a més del punt de vista creatiu del director, involucra el coneixement d’unes tècniques cinematogràfiques. A ECCIT t’ensenyem les tècniques bàsiques que necessites saber per poder explicar qualsevol història en l’apassionant format del documental.
FITXA DEL CURS
- TOTAL D’HORES: 25 hores
- DATES: 26 a 30 de junio de 2023
- DIA: Dilluns a divendres
- HORARI: 15:00 a 20:00
- LLOC: Complex Magical de Lleida
- NIVELL: Iniciació
- PLACES: 8 mínim, 15 màxim
- LLENGUA: Català. Si hi ha alumnes que no entenen el català, les sessions es faran en castellà
- MATERIAL NECESSARI: Paper i bolígraf o qualsevol mitjà digital per escriure
- CERTIFICAT ACREDITATIU: Sí
- PREU: 190 €
DETALLS
Aquest curs està dirigit a tota persona interessada en utilitzar el mitjà audiovisual per contar històries que passen al seu voltant, ja sigui per retratar la nostra societat, recuperar la memòria d’algú o denunciar algun fet. Es recomanable venir al curs amb una idea per poder-la treballar durant les sessions. Si no en tens cap te n’oferirem unes quantes per a que en desenvolupis una seguint el teu talent com a documentalista.
OBJECTIUS
En aquest curs adquiriràs els coneixements bàsics per afrontar la planificació d’un documental, des de la preproducció fins a la postproducció passant pel rodatge. També aprendràs a estructurar la teva història, a escriure el guió, a fer entrevistes i a gravar imatges interessants. Aprendràs a trobar fils conductors efectius, a crear atmosferes, a escollir bandes sonores i a trobar sortides comercials als teus documentals.
MÈTODE
Durant les sessions veure’m conceptes teòrics i els aplicarem a la pràctica utilitzant el projecte de cada alumne. Veurem extractes de documentals per analitzar tècniques narratives i les ficarem en pràctica amb exercicis creatius. A mesura que vagi avançant el curs, aniràs construint el teu documental per afrontar el seu rodatge o, si l’has anat gravant durant el curs, estar llest per fer un muntatge efectiu i trobar-li una sortida comercial.
REQUISITS
No es requereix cap coneixement previ. Edat mínima 17 anys.
- Què és el documental? Història del documental. Diferents tipus de documentals.
- Fonts d’idees originals. El spidergram com a eina de desenvolupament de les històries. Principis bàsics del documental.
- La storyline. Estructurar la teva història. Com escriure sinopsis efectives. Elements fonamentals de la història. El fil conductor.
- La planificació del documental. La investigació. El guió literari i el guió tècnic. Els recursos tècnics, econòmics i artístics.
- Els recursos narratius del documental. El punt de vista del documentalista. L’estil del documentalista. L’importància del documentalista polifacètic.
- Les entrevistes. Com gestionar-les. A qui entrevistar? Com preparar una entrevista.
- Els personatges i la seva importància en la història. Els plans recurs i les transicions.
- Com treballar amb material d’arxiu. Obtenir permisos en localitzacions. Col·laboracions amb institucions i entitats privades.
- Planificar i improvisar durant el rodatge. Com afrontar un rodatge amb pocs recursos econòmics. Rodar pensant en el muntatge.
- El muntatge d’imatges. Reescriure el guió. Oportunitats que ofereix experimentar amb el metratge.
- El muntatge de so. La música i els drets musicals. Els efectes sonors.
- Possibilitats del documental. Festivals. Cadenes de televisió. Com presentar un projecte a productores. El pitching.
El David Casals-Roma (Lleida, 1972) ha estudiat Cinema i Mitjans de Comunicació a la Universitat Birkbeck de Londres. Ha participat en cursos d’escriptura de guions a la Escuela de Letras de Madrid, la London Film School i en tallers amb creatius de Pixar (Los Angeles, Estats Units) i de direcció amb el guanyador de la Palma d’Or Abbas Kiarostami (Potenza, Itàlia). Ha escrit i dirigit curtmetratges de ficció, documentals i reportatges, i la seva feina ha rebut més de cent premis en festivals d’arreu del món. Paral·lelament a la seva feina creativa, el David té més de dotze anys d’experiència docent en escoles del Regne Unit, Espanya, França i els Estats Units. Actualment treballa com a professor d’escriptura de guions i de direcció a l’escola audiovisual L’IDEM de Perpinyà (França) i a la Universitat de Massachusetts-Amherst (Estats Units). Entre els seus treballs com a script doctor es troba el de Mort d’una ombra (Dood van een Schaduw) del belga Tom van Avermaet, pel·lícula que va estar nominada als Oscar com a Millor Curtmetratge de Ficció. Com a documentalista ha treballat en diversos documentals com Kilian Jornet. El comptador de Llacs (2012, Doblebanda i TV3), i ha dirigit L’or de Ponent (Recreate Productions) i La veu de Thaïs (ECCIT Films i Nayox Films).
El preu del curs és de 190 €. Si ja has fet un curs amb nosaltres, tens un 10% de descompte i el preu és de 171 €.
Per inscriure’t o per sol·licitar informació, contacta’ns a info@eccit.es.